Sunday 8 May 2011

Perubatan tradisional

Perubatan tradisional adalah cara perubatan lama yang tidak menggunakan kajian yang saintifik danteknik moden.Perubatan cara tradisional diamalkan dengan penggunaan serapah atau jampi,mentera,akar dan daun-daun kayu,serta ramuan herba.
Perubatan tradisional diamalkan di seluruh dunia.Di Malaysia,banyak juga terdapat pengamal perubatan tradisional yang terdiri daripada berbagai-bagai kaum.Pengamal perubatan tradisional bagi kaum Melayu dikenal sebagai bomoh atau dukun.Bagi kaum Cina,pengamal perubatan cara ini dikenal sebagai "singse".Pengamal perubatan tradisional bagi kaum India dikenal sebagai "ayurveda''.
Perubatan tradisional sudah lama diamalkan di negara kita,khasnya dalam kalangan penduduk di kawasan pedalaman.Masyarakat di pedalaman menggunakan bahan-bahan di sekeliling mereka sebagai ubat.Secara kebetulan pula,bahan-bahan ini didapati mujarab.
Antara beberapa jenis bahan yang digunakan sebagai ubat termasuklah akar kundur,akar bunga melur dan daun bunga pukul empat.Bahan-bahan ini didapati mujarab untuk menyembuhkan penyakit karang bernanah.Daging kambing gurun pula dapat dijadikan minyak untuk merawatorang yang patah tulang dan sengal-sengal otot.
Tidak kira apa-apa jenis perubatan itu,tugasnya adalah sama,yakini untuk mengurangkan penderitaan yang dialami oleh pesakitnya.Banyak orang yang yakin akan kemujarabannya.Perubatan tradisional dikatakan dapat menyembuhkan penyakit yang ganjil dan tidak dapat diubati dengan cara perubatan moden.

No comments:

Post a Comment